Kalandok 5: B2 – The Keep on the Borderlands

b2thirdFigyelem, ha a jövőben bármikor is úgy alakulna, hogy játszhatod ezt a modult, semmiképpen se olvasd el a III-as pontot!

Végvári kalandok” ezt a nevet adnám a B2 The Keep on the Borderlands-nek magyarul jobb híján. Muszáj volt leírnom, mert órák óta képtelen vagyok szabadulni tőle; kicsit olyan mint a dallamtapadás: ha nem hallgatod meg a dalt, sose szabadulsz meg tőle.

Most hogy ezt letudtuk a kalandmodul felé fordulhatunk végre! BECMI környezetben ez egy igen ismert darab – talán az egyik, ha nem a legismertebb. Rengeteg forog belőle közkézen még ma is, némelyikük kiváló állapotban – gondolom régen még ettől is jóval több volt.

Nézzük meg hát, hogy a szeretet, az érdekesség, az újdonság varázsa, vagy más okozza-e ezt a jelenséget! Van alapja ennek a rajongásnak és csodálatnak, amivel sokan hozzáállnak, vagy az egész csak eposzi túlzás? Végül is 7. helyet foglalja el a Dungeon magazin 2004-ben megjelent Top 30 listáján! Jelent ez valamit? Nos lássuk ki tudom-e deríteni!

Kezdünk egy kis történelemmel és pár adattal, majd rávetjük magunkat magára a kalandmodulra. Ugorjunk is neki!

I. Történelem

garygygax_2

A 28-oldalas füzet maga Gary Gygax (lsd. jobbra) műve, és 1979-ben jelent meg. A végleges változat decemberben futott ki a nyomdából. 1979 és 1982 között a kiadott Basic Set Box-hoz adták csatolt modulként, valamint külön is meg lehetett venni. Ennek köszönhető, hogy olyan nagy mennyiség van belőle, illetve hogy ma is, nem túl drágán hozzá lehet jutni kiváló minőségű példányokhoz.

Nyolc kiadást élt meg a modul, ebből az utolsót 1999-ben, ami a “Silver Anniversary Collector’s Edition” volt. Rosszmájúként mondhatnám, hogy a TSR-WotC átmenetben nemigen tudtak agy akartak mit kiadni, de valamit csak-csak szerettek volna – így születtek ezek az évfordulós füzetek (1999-ben már nem is létezett a TSR). A lenti galéria az eltérő kiadásokat mutatja. Van ami hiányzik, de csak azért, mert azoknak a kiadásoknak a borítója nem tér el az előtte lévőtől.

Gary-n kívül egy halom ember dolgozott még ezen a kalandon egyébként. Revised by (ami kb átnézte, átvizsgálta, átdolgozta) Dave Cook, Harold Johnson, Jon Pickens, Micheal Price, Evan Robinson, Lawrence Schick, Stephen D. Sullivan. Nem nagyon tudom miért is kellett hozzá ennyi ember? Minden TSR alkalmazottja hozzá akart ülni? Mert hogy az Editorok (szerkesztők) listája még ezen felül volt: Mike Carr, David Cook, Harold Johnson, Jeff R. Leason, Frank Mentzer, Tom Moldvay, Lawrence Schick, Edward G. Sollers, Stephen D. Sullivan, Jean Wells. És akkor még hátra vannak a művészeink, akik David S. LaForce (később “Diesel”), Erol Otus és Jim Roslof. Olyan kevés a kép a füzetben (a térképeken kívül), hogy mondhatnám, hogy minden képet valaki más rajzolt.

Mikor ez a füzetke kijött, hol állt a kalandmodul gyártás történelme? Nos létezett már a:

  • G-sorozat
    • G1 Steading of the Hill Giant Chief
    • G2 Glacial Rift of the Frost Giant Jarl
    • G3 Hall of the Fire Giant King
  • D1-2
    • D1  Descent into the Depths of the Earth
    • D2 Shrine of the Kuo-Toa
  • S1-2
    • S1 Tomb of Horrors
    • S2 White Plume Mountain
  • T-ből
    • T1 The Village of Hommlet
  • Valamint az egyetlen BECMI kaland
    • B1 In Search of the Unknown

51AHMDPDBQL._SX258_BO1,204,203,200_Érdekesség, hogy a fenti listából csak két darabot nem Gary Gygax írt: a White Plume Mountaint valamint magát a B1-et. Próbáltam még keresgélni TSR-en kívül mások által kiadott kalandmodult 1979 végéig bezárólag, de nem is találtam. Ez nem azt jelenti, hogy ne volt – de én nem akadtam nyomára.

Mit jelent ez az egész? Hát leginkább azt, hogy nem volt túl sok kaland akkoriban, így könnyű volt “villantani“. Sőt, a BECMI körül munkálkodóknak mindösszesen csak a B1 volt, amihez képest a B2 elég nagy lépés volt.

Még egy érdekesség: 1999-ben kiadták a folytatását is AD&D alá – ami a “Return to the Keep on the Borderlands“, ami 20 évvel a B2 után játszódik. Nem csak ez a különbség, hanem az is, hogy közben átkerült Greyhawk világára Mystaráról.

Nézzük meg akkor kicsit közelebb lépve a füzetet magát.

II. A Kiadvány

Ahogy azt már írtam, a kalandmodul 28 oldalas, belseje fekete fehér. A nagyon kevés illusztrációt David S. LaForce, Erol Otus és Jim Roslof készítette. A füzet borítója nincs rákapcsozva, lecsúsztatható és belső oldalán kék-fehér színű térkép található a Káosz Barlangjairól (Caves of Chaos).

A kalandmodul még mindig erősen egy bevezetés a D&D Basic világába – legalábbis az elején található felirat szerint. Ennek megfelelően sok-sok segédletet tartalmaz arról, hogy hogyan is lehet magát a modult ésszerűen és célszerűen használni. Ezen felül egy rakat egyéb játéktechnikai leírást is arról, hogy hogyan kell értelmezni az ellenfelek statisztikáit, mi is az az AC, hogy használjuk a harci táblázatokat, hogy mérjük a mozgás, hogy mérjük az időt, hogyan lehet valaki hatékony DM. Akinek mind ez nem elég, az olvashat a kincsek felosztásáról és tapasztalati pontok kiosztásáról a kalandok után, valamint arról hogy milyen felkészülést javasol Gary Gygax a mese valós elkezdése előtt.

A kiadvány közepe – ami egyébként szoros része, belekapcsozott, de lapszámozást nélkülöz – tartalmaz egy nagyobb léptékű térképet az Erőd (KEEP) környékéről, magáról az Erődről, valamint további két oldalon hasznos táblázatokat támadásokhoz, felszerelésről, mentődobásokról, AC-ról és sebzésről. Itt találhatók továbbá a “Vándorló Szörnyek” (WANDERING MONSTERS) táblázatok (éljen!!) is.

A 23. oldalon véget is ér a történet. A lap jobb alján olvasható a CREDITS, a közreműködők nevével. Azután még további plusz információ és segédlet van. A következő oldal NPC-ket tartalmaz, akiket egyébként játékos karakternek is fel lehet használni, ha DM engedi, valamint tanácsokat, ha valaki saját alaprajzokat akarna tervezni.

A 25. oldalon van elrejtve egy kicsi rész, ami “TIPP A JÁTÉKOSOKNAK” – nem tudom miért itt kapott helyet. A füzet elég egyértelmű abban a tekintetben, hogy a játékosok semmiképpen nem olvashatnak tovább az első oldal első bekezdésétől… Szó szerint hülyeségnek tartom, vagy feleslegesnek. Élnék a gyanúperrel, hogy utólag csapták hozzá.

Van aztán itt ugyanezen az oldalon még egy GLOSSARY, ami szómagyarázat. Meglepően hasznos dolog annak, aki nem Ivanhoe kaliberű angol nyelvű regényeken nőtt fel (ha ezt Sir Walter Scott hallaná, biztos elszomorodna).

A 26. oldalon még két további szoba/háztérkép található az Erőd egyik épületéről. Mellette a 27. oldal üres, négyzetrácsos. Aki gondolja, itt ki is próbálhatja, hogy mennyire sikerült megértenie a tippeket alaprajz-tervezéshez pár oldallal korábban. A legutolsó oldal pedig egy kitöltetlen táblázat, ahova további NPC-ket generálhat a kalandmester.

Mindez után mindösszesen tizenhét és fél oldal marad a kalandra. Valljuk be, azért ez még mindig nem olyan kevés.

Megjegyzés: A Keep on the Borderlands nem tartalmaz egyetlen igazi tulajdonnevet se. Se embereknek nincs neve, se helységeknek (az elég általánosnak mondható megnevezéseken, közneveken kívül); pedig rengeteg emberrel össze lehet futni a történet folyamán. Ez elég sok plusz munkát ró a DM-re. Nincs továbbá valós világ-háttere a modulnak, mivel ekkor még nem volt ott a Known World, amire támaszkodjanak, a Greyhawk meg az AD&D 1E szettingje volt. A modul ettől kicsit olyan mint egy színező, ami nagyon alapos és részletgazdag, de persze a DM-nek kell kifestenie. Ez egyébként normális volna valamilyen szinting, de itt talán kicsit több munkát hagy a mesélőre Gygax, mint amihez hozzá vagyunk szokva (persze még így se olyan durva, mint a B1 In Search of the Unknown, ami legjobb esetben is csak egy kalandmodul sablon).

Hogy akkor végül is milyen? Lapozzunk bele végre!

III. A Kaland

A kaland egy, erre az időszakra jellemző, sablonos Backgrounddal kezdődik. A civilizáció határán van ez az Erőd, ahol folyamatos harc folyik a Káosz és a Rend erői között – ide érkeznek a hőseink, hogy RENDet (értitek?) tegyenek. Van itt egy rész, amit a DM felolvashat a játékosoknak, majd lehetőséget teremt a modul rá, hogy minden karakter bemutatkozzon: név, foglalkozás, vércsoport, anyja neve, és hogy miért is van itt? Ha minden rendben, akkor beléphetnek az Erődbe, ami simán csak ERŐD névre hallgat.

Itt az elején van egy már talán ismert Pletyka/ Szóbeszéd Táblázat (RUMOR TABLE). 20 állítást tartalmaz a környékről és a Káosz Barlangjairól, amiből néhány persze hamis. Ezt “F” – fel jelöli a modul (False). Ebből a DM kioszt párat a játékosoknak – persze ők nem tudják, hogy igaz-e amit tudnak, vagy nem.

Ezután indul az Erőd részletes leírása. Nagyon is részletes – Gygax igyekezett mindenre gondolni. Ki-hol található, és mikor? Hol hányan vannak? Kinél milyen felszerelés és mennyi pénz van? Mi milyen magas, széles, hosszú? A sok fegyveres, a katapultok és balliszták arra utalnak, hogy Gygax gondolt arra az eshetőségre, hogy az erődöt megostromolhatják. Ez adott körülmények között szerintem megfontolandó!

Bent lehet beszélgetni, még több Pletykát meghallgatni, vásárolni, kölcsönt felvenni, sőt akár csatlósokra is szert lehet tenni, ám csak óvatosan! Olyan segítőre is szert lehet tenni az Erőd falaki között, aki később nagyon durva meglepetést tud okozni, ami valószínűleg pár karakter elhullásával is járhat (micsoda cselszövés!).

Miután mindent megtudtunk az Erődről, jönnek a külsős helyszínek. Itt mindjárt szól is a szerző, hogy a vadonbeli kalandokhoz tartozó szabályokat a D&D EXPERT SET-ben találhatjuk.

B2-EO

Öt helyszín van egyébként a közelben, amit a karakterek meglátogathatnak, vagy inkább megtalálhatnak:

  • MOUND OF THE LIZARD MEN
  • SPIDERS’ LAIR
  • RAIDER CAMP
  • THE MAD HERMIT
  • THE CAVES OF CHAOS

Ezekből az első 4 mindösszesen pár sor leírást kapott, valamint az ott található ellenfelek statisztikáit és kincseit, de nincsenek kidolgozva. Én mindenképpen ajánlanám, hogy a mesélő dolgozza ki ezeket külön, mert ez így elég kevés, és kis színt és érdekességet vihet a kalandba külön-külön akármelyik. Jelen formájában a 4 helyszín körülbelül 1 oldalra van összehúzva, ami vérszegény.

c2afe4bc66b7eab58842a61a2e5b8640

Nem úgy az ötödik, a CAVES OF CHAOS! A Káosz Barlangjai egy többszintes dungeon, csak éppen felfelé több szintes, és több bejárattal is rendelkezik – egészen pontosan 11-gyel, amit A-tól K-ig jelöl az író. Egyébként egy tisztáson található kanyon, avagy egy furcsa alakú domb. Lentről felfelé haladva egyre veszélyesebb a hely.  A barlangok listája:

A – KOBOLD LAIR. Patkányok és koboldok tanyája. Rohadt kellemetlen csapdával indul az első pár lépés azonnal. A patkányok és a törzsfőnök okozhat kellemetlen meglepetéseket.

B – ORC LAIR. Belépve levágott, rohadó fejekből és koponyákból készített kollázs fogad elrettentésként. Elég sok ork tartózkodik bent, valamint a vezetőjük is. Egy titkos ajtón keresztül be lehet jutni egy helyiségbe, ahol a két ORC LAIR vezetői szoktak tanácskozni. Ezen át egyébként nyilván át is lehet menni a másik barlangrendszerbe.

C – ORC LAIR. A fenti párja, ahhoz képest sok újdonságot nem tartalmaz (legalábbis információban), csak még több orkot és csarnokot.

D – GOBLIN LAIR. A huncut kis dögök a találkozásoknál Bree-Yark! felkiáltással riadót fújnak – többségben az erő! A törzsfőnök elég mokány kis fráter, és van olyan szoba, ahol ha 1 körnél többet töltenek a kalandorok, akkor még 4 hobgoblin és rájuk ront egy titkos ajtó mögül.

E – OGRE CAVE. Szunnyadó ogrét lehet itt találni. Zsoldosként alkalmazzák, leginkább a goblinok. Meg lehet verekedni vele, de kemény ellenfél. Viszont, le is lehet fizetni, és akkor visszamegy szépen aludni.

F – HOBGOBLIN LAIR. Zárt, reteszelt ajtó mögött pihennek, amire riasztó koponyákat eszkábáltak, valamint egy feliratot, ami vacsorára invitálja az arra járókat (humor gyanánt persze nem mindegy, hogy mint főfogás vagy vendég).

A hobgoblinok már nehéz ellenfelek és foglyokat is tartanak – sőt, arra is van esély, hogy a játékosokat is elfogják. Mikor odaérnek a játékosok, éppen 8 fogjuk is van, köztük ember, ork és gnoll is. Egy ostorral csapkodó hobgoblin színesíti itt a képet, aki kellemetlen meglepetést okozhat. Rengeteg kincset össze lehet szedni ebben a barlangban egyébként, de szédületesen nehéznek tűnik.

G – SHUNNED CAVERN. A környék minden lakója elkerüli ezt a barlangot, még az ogre is. Miért? Talán azért mert odabent az Óriás patkányok és a Gray oozeok bárkit levernek? Ők nem biztos, de az Owlbear biztosan, aki idáig a legerősebb szörny.

B2-owlbear
A legismertebb rajz a füzetből. Az Owlbear.

H – BUGBEAR LAIR. Ravasz és erős szörnyetegek, akik szintén szeretnek foglyokat ejteni. A főnökük megfelel játéktechnikailag egy ogrénak, ami nem túl jó hír. A foglyaik között minden van: ember, törpe, goblin, ork, hobgoblin, sőt egy negyedik szintű hős berzerker is!

B2-minotaurI – CAVES OF THE MINOTAUR. Mi lehet itt bent? Talán csak nem egy labirintus és (többek között) egy minotaurusz? Amint belépnek a bátor kalandorok egy iránytévesztő varázslat (direction confusion) hatása alá kerülnek és indulhat a bolyongás (na meg a “MAPPER” posztot betöltő játékos kínlódása).

A minotaurusz egyébként foglyokért cserébe (akiket elfogyaszt) be szokott segíteni a bugbeareknek. Ha figyelembe vesszük az ogrét is, aki pénzért szokott segíteni a goblinoknak, akkor látható, hogy kialakult itt egyfajta kezdetleges, szabadúszó, vállalkozói struktúra.

A minotaurusz, a maga 6 HD-jával és 35 hp-jával igen kemény ellenfél, de van még itt Stirge és Fire Beetle is rajta kívül. Egyébként olyan értékes varázstárgyakat szerezhet, aki feldúlja ezt a részt, mint egy Staff of Healing, vagy Plate Mail +1.

J – GNOLL LAIR. Ravasz jószágok. Lövöldöznek és segítséget is hívnak ha kell. Itt lehet találni talán az első átkozott tárgyat, és egy csalogató boroshordót, amitől eléggé be lehet rúgni. No meg, bár lehet nem mondtam, de van egy rakat gnoll is, valamint egy titkos ajtó, amiről senki nem tud – és ami a SHRINE OF EVIL CHAOS területre vezet át. Egyébként ugyanitt még egy Elven Bootsot is  lehet keríteni.

K- SHRINE OF EVIL CHAOS. Bűzös, romlott, visszhangzó barlangcsarnok.  Maga a gonosz lakhelye. Zombik őrzik, amik Amulet of Protection from Turninget viselnek (kedves gondolat) – na nem azt jelenti, hogy így nem lehet turnölni őket, csak éppen elűzéskor ghoulként kell számolni velük. Megjegyzendő, hogy a barlangban található csontvázakon is van ilyen amulet, így ők ettől zombinak számítanak.

Van egy rész itt (51. BOULDER FILLED PASSAGE), ami azt írja, hogy azon túl, ha valaki gondolja, oda rakhatja a Cave of the Uknownt. Többet nem is igen ír róla. Nekem rögtön a B1 In Search of the Unknown kaland dungeonje jut róla eszembe, és a fórumok tanulsága szerint sok más embernek is, de sokaknak nem, és sokan nem szeretik ezt az ötletet. Mivel Gygax mester nem fejtette ki, hogy mire is gondol itt pontosan, így ez már talány marad. A lehetőség adott egy saját dungeon kidolgozására, és a B1 idekapcsolására is.

Aztán van még itt a kápolna és az oltár, ahonnan ha a karakterek elvesznek valamit, akkor az jó eséllyel megrontja a lelküket és 6 nap alatt velejéig romlott gonosszá válnak tőle.

Sok beavatott kultista ellenfél mászkál még itt, valamint a főpap, aki egy 3. szintű cleric, elég jó felszerelésben és van nála egy igen tetszetős Snake Staff. Ha nagy GÁZ (pun intended) van, akkor GASeous formában elillan a barátunk.

Egyébként van még itt egy 3. szintű harcos kínzómester, aki komoly fejtörést okozhat, egy Wight, egy Gelatinous Cube és a végén egy sokkoló meglepetésként, és egyben búcsú ajándékként egy Medusa! Az egész területet egyébként okkult, gonosz helyként van leírva, sajátos hangulattal.

Egy alkalommal a karakterek azért kaphatnak 600Xp-t, ha a megtalált gonosz kéziratokat elpusztítják (avagy ha gonosz a party, akkor tanulmányozzák); ami rendhagyó a modul többi részét figyelembe véve, és mindenképpen kitűnik ezzel a szokatlan jutalmazással, valamint mennyiségével is.

Ha valaki ezt végigrágja a teljes történetet, akkor nagyjából huszonkét-huszonháromfelé ellenféllel akadhat össze, ami egyrészt valóban elég jó bemutatója a D&D palettájának, másrészt meg rohadt sok!

Tetszik, hogy Gygax ügyel rá, hogy beszámoljon arról, hogy milyen az egymás mellett élő szörnyek kapcsolata és milyen hosszabb távú következménye lehet annak, ha a karaktereket foglyul ejtik, vagy esetleg annak, ha a barlangot magára hagyják hőseink pár hétre. A hely és a törzsek-csoportok élnek, átszerveződnek, esetleg megerősödnek, meggyengülnek. Külön felhívja a figyelmet az író, hogy az intelligens szörnyek tanulnak, még a butábbak is kiismerik a karakterek stratégiáját idővel, ha mindig ugyanazt használják; csapdákat állítanak, menekülnek, eloltják a fényeket – vagy esetleg bevilágítják az egész barlangot; amire szükség van.

Valószínűleg nem keveset hozzá- és alá kell dolgoznia a DM-nek, aki arra vetemedik, hogy lemesélje ezt a kalandot, de szilárdan hiszem, hogy ki lehet belőle hozni valami jót! Nekem egyébként szörnyen nehéznek tűnik – 5-9 első szinti kalandornak írta Gygax ezt a művet, de gyanítom, hogy bizonyos helyeken a 9 karakter is úgy hullana el mint a légy.  (Már szinte hallom a fejemben a hangot, hogy “Combat as War vs. Combat as Sport”, és hogy régen ebben semmi meglepő nem volt) Ésszel, taktikával kell nekiesni, és bár csak B2, semmiképpen nem ajánlanám se első körös DM-nek, se első körös játékosoknak!

 

IV. Záró gondolatok

Egy barátom egyszer azt mondta, hogy ilyen esetben mindig úgy kell vizsgálnunk a modult, hogy közben észben tartjuk, hogy mikor is adták ki. Azt kell mondanom, hogy ez a BECMI-ben rendkívüli volt a B1-hez képest, de a többi már létező modulhoz képest is egész jónak számított. Magyarul akkoriban valószínűleg jó nagyot ütött! Érdekesség volt és újdonság, annak ellenére, hogy most ránézve egy kicsit lapos, sablonos.

Ha mai szemmel vizsgálnánk nem is igen lehetne értékelni, illetve igen nehéz volna. Tehát mikor az elején említett 30-as listán hetedik lett, akkor az valószínűleg jórészt a tisztelet és a nosztalgia faktor jele volt már 2004-ben is csak – esetleg a sznobizmusé (de ez utóbbi csak találgatás, és magamnak is beszólok vele…).

Akkor ez most sz@r?!” Kérdezhetné valaki, a B2 modulról. Nem, semmiképpen nem mondanék ilyet, csak “helyén kell kezelni”.  Ne ijedjen meg senki. Akinek semmi köze a BECMI-hez, az eleve nem olvasgat itt. Akinek pedig van, annak azt kell mondanom, hogy a kiadott modulok között egyáltalán nem számít rossznak.

Akinek meghoztam volna a kedvét hozzá, az olvassa el vagy játssza, de mindenképpen Dobjon Kezdeményezést!

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s